Zimowe opony motocyklowe i jazda motocyklem w zimę
Dziś w Warszawie spadł pierwszy śnieg. Postanowiliśmy z tej okazji pochylić się nad jazda motocyklem w zimowych warunkach. Jazda motocyklem zimą stawia przed kierowcami wyjątkowe wyzwania, ale dzięki odpowiedniemu przygotowaniu może być to realna opcja dla fanatyków jazdy, którzy nie potrafią pohamować żądzy jazdy poza sezonem. Kluczowym aspektem jazdy zimowej jest wybór odpowiednich opon, które są niezbędne dla bezpieczeństwa i wydajności w chłodnych i potencjalnie śliskich warunkach. Kilka przykładów zimowych opon przedstawię Wam poniżej:
Opony motocyklowe na zimę: Opcje i cechy
Ze względu na małą popularność zimowych opon motocyklowych w Polsce nie wszystkie wymienione modele są dostępne od ręki w każdym sklepie. Opony które dobrze radzą sobie w dużym zakresie temperatur przydatne będą zwłaszcza w turystyczne motocyklowej, gdzie ze względu na pokonywanie dużych dystansów musimy się przygotować na różne warunki. W większości wypadków na dostawę będzie trzeba trochę poczekać, nie mniej jednak wybór jest dość duży. Jak wspomnieliśmy wybór opon motocyklowych na zimę jest różnorodny, a przede wszystkim dostosowany do różnych stylów jazdy i warunków:
Mitas E-07+
Idealne do długich podróży i trudnych terenów, oferują kombinację 50/50 ulica i teren. Mają konstrukcję krzyżową i bieżnik w kształcie dużych bloków zapewniający doskonałą przyczepność, nawet na trudnych szlakach.
Dunlop D404
Rekomendowane do gładkiej jazdy, oferują równowagę między wyższym przebiegiem a lepszą przyczepnością. Budowa skośna zwiększa trwałość.
Michelin Pilot Road 4 GT
Oferują doskonałą przyczepność i są przeznaczone do ciężkich motocykli turystycznych. Technologia 2 Compound i mieszanki gumy krzemionkowej są odpowiednie dla szerokiego zakresu temperatur.
Metzeler Sportec M7
Najlepsze do stylu jazdy sportowej, te opony zawierają zaawansowane mieszanki dla mechanicznej przyczepności i mają wzór, który wspiera sportowe zachowanie.
Dunlop Trailmax Mission
Idealne do mokrych warunków, z kompozycją 50/50 na drogę i w teren. Wzór bieżnika ‘Staggered Step’ i wystające klocki zwiększają przyczepność i zmniejszają ryzyko przebicia.
Pirelli Scorpion Trail II Dual Sport
Nadają się do przygodowego turystyki, te opony mają konstrukcję dwuskładnikową, która zwiększa wydajność podczas skręcania.
Michelin Anakee Adventure
Do lekkiej jazdy terenowej, wspierają 20% jazdy w terenie i 80% na drodze. Używają technologii 2CT i 2CT+ dla lepszej trakcji.
Metzeler ME888 Marathon Ultra
Przeznaczone do motocykli turystycznych, oferują trwałość na duże przebiegi i spójną wydajność.
Wyzwania zimowej jazdy i środki bezpieczeństwa
Jazda motocyklem zimą zwiększa ryzyko ze względu na potencjalnie śliskie drogi, zmniejszoną widoczność i unikalne niebezpieczeństwo hipotermii dla kierowców. Te czynniki wymagają zwiększonej czujności i środków ostrożności.
Jaką wobec tego przyjąć strategię jazdy? Tu potrzebny będzie kolejny artykuł ale ogólnie liźniemy ten temat. Pamiętaj o zarządzaniu przyczepnością. Jako motocykliści mamy dodatkowy zmysł, polegający na kontrolowaniu i przewidywaniu utraty przyczepności. Wie o nim każdy kto testował już crash pady motocyklowe. Należy pamiętać o spodziewanej oraz nieoczekiwanej utracie przyczepności spowodowanej śniegiem, lodem, solą lub po prostu zimnymi oponami. Modyfikowanie technik jazdy, aby dostosować się do tych warunków, jest niezbędne. Ważnym aspektem jest również utrzymanie sprawności fizycznej i psychicznej. Zimno może zmniejszać zręczność i koncentrację umysłową. Częste postoje, odpowiednie odżywianie i utrzymanie ciepła w dłoniach są niezbędne, aby pozostać czujnym i reagującym. Grzane manetki, ciepłe rękawice, nierzadko grzane z powerbanka to klucz do sukcesu ponieważ ręce przemarzają zawsze pierwsze.
Przygotowania do jazdy zimowej
Wybór odpowiedniego motocykla nie jest bez znaczenia. Motocykle typu dual-sport z pionową pozycją jazdy i agresywnym bieżnikiem opon są zalecane do jazdy zimowej. Jeśli warunki są mocno śnieżne lub asfalt pokryty jest lodem, bezwzględnie bezpieczniej jest wybrać transport na czterech kołach. 😀 Podczas jazdy ważne jest, aby zachować spokój, zwolnić i utrzymywać większy dystans, zawsze z dużym marginesem, bez względu na to co jest potencjalną przeszkodą. Warstwowy ubiór, czyli ubieranie się na cebulę z izolującymi warstwami tj. bielizna narciarska, polary, wiatroszczelny gore-tex na wierzch, czyli wodoodporne warstwy zewnętrzne będzie kluczem do uniknięcia hipotermii. Nie musi to być koniecznie gore-tex, w dzisiejszych czasach wiele firm ma swoje autorskie membrany. Przy rozważaniach na temat jazdy zimowej warto zadać sobie również pytanie o zabezpieczanie motocykla, bez względu na to czy będą to crash pady czy gmole. Zawsze dobrze jest przewidywać kłopoty więc dobrze będzie również przygotować się na wypadek awarii. Zawsze naładuj telefon, ewentualnie + powerbank, a przed wyjściem i zabierz ze sobą zapasy awaryjne, takie jak jedzenie, woda, zwłaszcza podczas jazdy w terenie, z dala od zabudowań.
Podsumowanie
Zimowa jazda motocyklem, choć wymagająca, może być satysfakcjonująca, jeśli zastosuje się odpowiednie podejście. Wybór odpowiednich opon zimowych to kluczowy krok, ponieważ znacząco wpływają one na prowadzenie motocykla i bezpieczeństwo w niskich temperaturach. Świadomość zagrożeń i odpowiednie przygotowanie, począwszy od wyboru odpowiedniego sprzętu tj. opony lub crashpady, a skończywszy na zrozumieniu wymagań związanych z jazdą zimą, mogą sprawić, że jazda na motocyklu zimą stanie się realną opcją dla entuzjastów.
AUTOR Z REDAKCJI
Zuzanna Rosa