DARMOWA WYSYŁKA DO PACZKOMATU INPOST LUB KURIER INPOST
Strat Cyber Monday
Skorzystaj z wyjątkowej oferty 5% rabatu na każdy kompletny zestaw tylko do środy! Użyj kodu CYBER5
crashpady jednośrubowe Rosa

Bądź świadomym motocyklistą i nie przekazuj dalej zasłyszanych stereotypów.

Jakie crash pady wybrać?

Crash pady Perun na motocyklu Sv 650

   W tym artykule postaram się z grubsza odpowiedzieć na pytanie, jakie crash pady wybrać. Może Ci się wydawać to dziwne, ale to jakie crash pady powinieneś wybrać, zależy bardziej od twojego motocykla, aniżeli od Ciebie, Twojego gustu czy preferencji. Każdy motocykli ma tak zwane punkty montażowe, w których montujemy cash pady. To, że my nazywamy miejsca, w których montujemy crash pady punktem montażowym, nie oznacza że producenci motocykli też je tak nazywają. Innymi słowy, większość producentów motocykli nie przewiduję w zasadzie żadnych akcesoriów zabezpieczających Twój motocykl po ślizgu motocykla przy projektowaniu motocykla. Nie ma dla nich znaczenia czy są to crash pady czy gmole. Wręcz odwrotnie w głębokim interesie większości producentów motocykli jest to, abyś się wracał, a koszty naprawy były jak największe. Chodzi o to by dekle silnika pękały, a strzeliste zbiorniki paliwa wyginały się do środka ;). Abyśmy finalnie dokładali do ceny nowego motocykla wartość części zamiennych, które ulegną zniszczeniu podczas wywrotki. Jest to normalne i nie ma powinniśmy się czuć tym faktem zaskoczeni. W końcu cena nowego dekla u producenta jest nieadekwatnie duża w stosunku do jego wartości. Dodatkowo kalkulacja ceny detalicznej nowego motocykla często obejmuje również potencjalne, prognozowane wpływy ze sprzedaży części zamiennych. Wszystkich tych zbędnych i niemiłych wydatków uda Ci się częściowo uniknąć a niekiedy całkowicie je wyeliminować poprzez montaż dobrych crash padów.

Podział crash padów ze względu na konstrukcję.

Klasyczne crash pady jednośrubowe

Klasyczne polskie crash pady jednośrubowe Rosa

  O konstrukcji crash padów produkowanych na świecie moglibyśmy pisać naprawdę bardzo długo, albowiem nie jest to detal prosty konstrukcyjnie w wykonaniu, jak i działaniu. Wybaczcie, więc ten temat poruszymy pobieżnie, tak by najszybciej przejść do kolejnych zagadnień. Absolutna większość światowego rynku crash padów to crash pady jednośrubowe, klasyczne wizualnie i produkowane w niezmiennej konstrukcji od niemalże lat 90-tych. Do tego typu konstrukcji należą między innymi angielska firma R&G, polska marka Perun itp. Są to crash pady proste i genialne w swej budowie. Zapewniają one bezpieczeństwo, natomiast nie są najświeższą konstrukcją, jaką do tej pory wymyślono, a na rynku są już dostępne lepsze, nowsze konstrukcje. Innymi słowy, tego typu crash pady motocyklowe są jak konstrukcji kałasznikowa na rynku broni. Ich budowa jest prosta, niezawodna, ale jednocześnie przestarzała i posiadająca swoje wady. Crash pady o tego typu konstrukcji należy kupować tylko i wyłącznie u producentów deklarujących najwyższej jakości materiały, z których są wykonane, ponieważ tylko wtedy będą one prawidłowo zachowywać się podczas wywrotki. 

Przy tym reguła najwyższej jakości materiałów tyczy się absolutnie wszystkich typów konstrukcji crash padów. Co więcej, przy tak prostej budowie liczy się zasadniczo, ponieważ na rynku jest wiele crash padów z odlewów i bardzo tanich, złych materiałów. Nierzadko są to surowce zupełnie nieadekwatne w tego typu produkcji. Tyczy się to zwłaszcza tanich crash padów np. z azjatyckich portali aukcyjnych. Zresztą do nich doliczyć można również błędy konstrukcyjne, o czym jeszcze wspomnimy w innym artykule.

Klasyczne crash pady jednośrubowe


Klasyczne crash pady jednośrubowe składają się z polimerowego ślizgacza, stalowych lub aluminiowych tulei wewnętrznych i dystansujących oraz śruby. Budowa prosta jak konstrukcja cepa, prawda? Jest to prawda, dlatego liczą się szczegóły… Tworzywo sztuczne do tego typu crash padów nigdy nie powinno być odlewane, powinno być obrabiane poprzez obróbkę skrawaniem, toczone lub frezowane. Ponadto musi być to dobrej jakości tworzywo, różnica w cenie między słabym a jakościowym tworzywem może być niekiedy nawet czterokrotna. Teraz zastanów się nad tym, czy jeżeli kupujesz crashpady za 130-170 zł to surowiec może być z dobrych dobry jakościowo. Ponadto, przy tej konstrukcji stanowi ok. 80% całego materiału wyrobowego. Dodatkowo musisz wiedzieć, że w 2022 roku ceny tworzyw sztucznych wręcz szaleńczo podskoczyły do góry. Podwyżka cen materiałów to tendencja ogólnoświatowa, której nie da się przeskoczyć. Dlatego ceny crash padów z jakościowych, certyfikowanych materiałów będą się stopniowo zwiększać.
Idąc dalej, przechodzimy do śrub. Crash pady tego typu montowane są przeważnie tylko na jednej śrubie, dlatego musi być ona w optymalnej klasie. Mówiąc bardzo kolokwialnie, śruba crash pada jednośrubowego nie może być zbyt twarda, ale również za miękka. Wytrzymałość na rozciąganie stali, z jakiej została zrobiona śruba, musi się wahać w przedziale Rm=750 a RM = 850. Optymalna klasa własności mechanicznych śrub do tego typu połączeń to klasa 8 8. Znane są sytuacje, w których już klasa 10.9 w połączeniach jednośrubowych potrafiła urwać ucho silnika podczas mocniejszych ślizgów na dużych dźwigniach. Klasy takie jak 6.8, 5.6 i wszystkie poniższe będą doprowadzać do zbytniego wychyłu i są absolutnie niewskazane. Ponadto wydaje się to oczywistym, ale należy o tym wspomnieć, że średnicę śrub muszą zawierać się bezwzględnie pomiędzy 10 a 12 mm.
Wszystkie elementy metalowe pomijając śruby i wkład korpusu powinny być wykonane z aluminium. Tulejka dystansująca o ile w ogóle jest dołączana, nie zawsze musi wypełniać całkowicie okno ramy. Ważniejsza jest średnica, twardość i rodzaj materiału przylegającego do ramy. Powinna być ona policzona indywidualnie dla każdego motocykla. To samo tyczy się długości samego ślizgacza, czyli wartości tulei wraz z korpusem z tworzywa sztucznego. 

Podsumowując, wybierając tego typu ślizgacze, powinieneś zawsze wybrać dobre jakościowo crash pady. W tego typu crash padach bezwzględnie unikaj fikuśnych kształtów wynikających najczęściej odlewanej metody produkcji tworzywa. Jeżeli korpus ślizgacza jest w dziwnym, nieregularnym kształcie o nieregularnych kształtach to może się podobać ze względu na wzór. Niestety, przeważnie uzyskiwane jest to w drodze odlewu tworzywa. Ekstremalnie rzadko wynika z frezowania polimeru. Dlatego dobre crash pady jednośrubowe najczęściej są toczone i mają klasyczny wygląd.
Pamiętaj, że crash pady o klasycznej konstrukcji nie sprawdzą się w każdym motocyklu. Przy zachowaniu warunku jakości materiałów i dobrania odpowiednich wymiarów będą świetnym rozwiązaniem na przykład dla Hondy Hornet CB 600, ale już nie dla CB 900. Wynika to z zupełnie innego punktu montażowego obydwu motocykli, które wydawałoby się, że są do siebie bardzo podobne. To samo tyczy się np. ramy w FZ1 i dużo delikatniejszej ramy w FZ6. Do obydwu tych motocykli powinny być założone inne crash pady. Co więcej, jeżeli w Twoim motocyklu punkty montażowe są schowane, a ślizgacze będą stosunkowo długie, zawsze wybieraj dwuśrubowe crash pady jak np. Azarel PRO. Zmniejszy to ryzyko uszkodzenia punktów montażowych podczas szybkiego ślizgu. Jeżeli jednak wybierzesz klasyczne ślizgacze zabezpieczające pamiętaj aby zweryfikować w opisie produktu powyższe informacje. Wszystkie powyższe kryteria jakościowe spełniają crash pady Perun, które są naprawdę dobrym wyborem za rozsądne pieniądze. Nie mniej, jednak jeśli sam nie jesteś wstanie określić, tego czy potrzebujesz produktu bardziej skomplikowanego ze względu na posiadany motocykl i jego punkty montażu, napisz do nas, a pomożemy Ci.

Niekonwencjonalne crash pady dwuśrubowe, modułowe™

Crash pady dwuśrubowe modułowe Azarel PRO

Crash pady Azarel PRO, będące częścią zaawansowanej serii ochronnej, wnoszą nową jakość w ten segment rynku, łącząc innowacyjną konstrukcję modułową z wysokim poziomem ochrony który skupia się przede wszystkim na zmniejszeniu uszkodzeń ramy podczas ślizgu. Crash pad dwuśrubowy to zawsze najlepsze rozwiązanie choć siła rzeczy jest on najdroższy. Dodatkowo na rynku takie konstrukcje ram motocykli które nie wymagają aż tak pedantycznej ochrony jaką zapewnia Azarel PRO.  Jeśli chcemy mieć jednak pewność najlepszej możliwej ochrony jaką dają crash pady to najlepszym wyborem nie bacząc na koszty jest Azarel PRO. 

Modułowa™ Budowa dla Optymalnej Ochrony

Crash pady z serii Azarel PRO to wynik skomplikowanej i przemyślanej konstrukcji modułowej. Składają się z wielu pojedynczych elementów, z których każdy pełni określoną rolę. Każdy standardowy zestaw może zawierać aż 16 różnych komponentów, które współpracują, tworząc jednolitą całość. Wyróżnia je zastosowanie różnych rodzajów stopów aluminium – od miękkich, poprzez średnie, aż po twarde, lotnicze stopy. Ta różnorodność pozwala crash padom na kontrolowane odkształcanie się w razie wypadku, chroniąc przy tym konstrukcyjne części motocykla.

Dwuśrubowa™ Konstrukcja dla Większej Kontroli

Kluczową cechą crash padów Azarel PRO jest ich dwuśrubowa konstrukcja. Każdy crash-pad wyposażony jest w dwie śruby o różnych właściwościach mechanicznych, co pozwala na precyzyjną kontrolę wychyłu ślizgacza podczas ślizgu motocykla. Stosowanie śrub o różnych klasach twardości (np. 12.9 i 8.8) zapewnia, że odkształcenie w większym stopniu następuje na śrubie o mniejszej twardości, minimalizując ryzyko uszkodzenia elementów konstrukcyjnych motocykla połączonych śrubą o większej twardości.

Materiały Wysokiej Jakości dla Lepszej Wydajności

W crash padach Azarel PRO ograniczono użycie tworzyw sztucznych do niezbędnego minimum, skupiając się na wysokiej jakości aluminium. Dodatek grafitu w tworzywie sztucznym zwiększa jego właściwości ślizgowe i wytrzymałość, co jest istotne w początkowej fazie upadku motocykla. Materiał ten nie pęka podczas ślizgu i równomiernie się wyciera, co pomaga w wyhamowaniu pojazdu.

Indywidualna Produkcja dla Zapewnienia Najwyższej Jakości

Wszystkie elementy zestawu Azarel Pro są produkowane indywidualnie z pełnych wałków materiału, co jest procesem kosztownym i pracochłonnym, ale zapewniającym najwyższą jakość produktu. Dzięki temu podzespoły zachowują swoje pierwotne właściwości i strukturę materiału, co przekłada się na ich wytrzymałość i trwałość.

Crash pady Azarel PRO z serii zaawansowanej łączą innowacyjne podejście konstrukcyjne z wysokiej jakości materiałami, aby zapewnić optymalną ochronę motocykla w razie wypadku. Ich modułowa budowa, dwuśrubowa konstrukcja, oraz wybór materiałów czynią je jednym z najbardziej zaawansowanych rozwiązań na rynku w zakresie bezpieczeństwa motocyklowego.

Jakie crash pady kupić ?

W nawiązaniu do powyższej dyskusji, warto podkreślić kilka dodatkowych aspektów, które mogą mieć istotne znaczenie przy wyborze crash padów. Po pierwsze, niezmiernie ważna jest świadomość, że crash pady nie są uniwersalnym rozwiązaniem dla każdego modelu motocykla. Każdy pojazd ma swoją unikalną konstrukcję, co wymaga indywidualnego podejścia. W tej kwestii, eksperci branżowi, jak i doświadczeni motocykliści, mogą dostarczyć cennych wskazówek i rekomendacji. 

Równie istotne jest zrozumienie, że crash pady, choć pełnią funkcję ochronną, nie są gwarancją całkowitego uniknięcia uszkodzeń. Są to akcesoria mające na celu zmniejszenie skali ewentualnych szkód, ale nie eliminują one całkowicie ryzyka uszkodzenia motocykla. 

W kontekście ceny, jak już wspomniano, wyższa cena crash padów produkowanych przez naszą manufakturę koreluje z ich jakością i efektywnością. Inwestycja w droższe dwuśrubowe crash pady Azarel PRO, ale lepsze jakościowo crash pady, może okazać się bardziej opłacalna w dłuższej perspektywie, szczególnie jeśli uwzględnimy potencjalne oszczędności na kosztach napraw po ewentualnym wypadku.

Podsumowując, odpowiedni dobór crash padów to proces wymagający dokładnej analizy i porównania dostępnych opcji. Kluczowe jest tu zrozumienie specyfikacji własnego motocykla. Możemy Wam w tym pomóc jeśli nie macie pełnego przekonania co wybrać. Warto pamiętać, że crash pady to inwestycja w bezpieczeństwo, która w przyszłości może przynieść znaczne oszczędności. Nie należy więc lekceważyć tego aspektu i dokonywać wyboru z rozwagą, kierując się zarówno jakością, jak i kompatybilnością z konkretnym modelem motocykla. tylko crash pady dedykowane mogą zapewnić Wam odpowiednie zabezpieczanie i minimalizację ewentualnych problemów. 

Autor tekstu Paweł Saganowski

AUTOR Z REDAKCJI

Paweł Saganowski

KOSZYK

0
image/svg+xml

Brak produktów na kracie.

Kontynuuj zakupy