Crash pady gdzie
Crash pady, gdzie… je kupić ? Nie, chodzi Wam chyba bardziej o to gdzie je zamontować? Hasło crash pady gdzie jest jednym z najczęściej wyszukiwanych haseł przez polskich motocyklistów. Postaramy się odpowiedzieć dziś na Wasze pytanie, ale po kolei.
Definicja i cel crash padów na motocyklu
“Crash pady, gdzie je zamontować” na motocyklu? Crashpady znane również jako “slidery motocyklowe”, to specjalne rodzaje polimerowo-aluminiowych ochraniaczy. Które zamontujesz głownie na ramie motocykla. Przede wszystkim mają one na celu minimalizować szkody spowodowane przez upadek lub wypadek. Ta unikalna forma zabezpieczania jest integralną częścią bezpieczeństwa motocyklisty. Co więcej ślizgacze zabezpieczające są rozwiązaniem ekonomicznym w kontekście ochrony motocykla.
Crash pady motocyklowe to przeważnie cylindryczne elementy, zwykle wykonane z wytrzymałych materiałów takich jak tworzywa sztuczne, stal nierdzewna i aluminium. Są one zamocowane w strategicznych miejscach na motocyklu, takich jak rama i silnik w celu zapewnienia dodatkowej ochrony w razie tzw. ślizgu. Dodatkowo mają różne kształty i rozmiary, ale najważniejsze jest to, że są one zaprojektowane tak, aby zminimalizować bezpośredni kontakt fabrycznych części motocykla z nawierzchnią podczas upadku.
Cel ślizgaczy zabezpieczających
Głównym celem crash padów na motocyklu jest ochrona kluczowych komponentów motocykla w razie wypadku. Dzięki swojej konstrukcji i umiejscowieniu, ślizgacze absorbują i rozpraszają siłę uderzenia. Dodatkowo chronią delikatne i kosztowne części motocykla przed bezpośrednim kontaktem z twardą powierzchnią.
Kluczowe Czynniki Przy Wyborze Crash Padów i ich umiejscowienie
Rodzaj motocykla i specyficzne wymagania modelu
Pierwszym krokiem w procesie wyboru crashpadów na Twój motocykl jest zrozumienie specyfiki własnego “moto”. Rodzaj motocykla, czy jest to sportowy, turystyczny, czy klasyk, ma znaczący wpływ na to, jakie crash pady będą najodpowiedniejsze, czy w ogóle je zamontujesz i czy ma to sens.
Motocykle sportowe, ze względu na ich agresywną geometrię i wyższe prędkości, wymagają ślizgaczy zaprojektowanych do rozpraszania dużej ilości energii podczas upadku. Na przykład, mogą potrzebować crash padów dwuśrubowych jak np. Azarel PRO z polimerem wysokiej gęstości i wyższą odpornością na ścieranie, które posłużą Ci na kilka tzw. ślizgów torowych bez potrzeby wymiany całego zestawu.
Z drugiej strony, motocykle turystyczne lub klasyki, które często są cięższe i poruszają się z mniejszą prędkością, mogą skorzystać z crash padów lecz wizualnie pasować tam będą bardziej gmole. O tym czy lepiej wybrać crash pady czy gmole już pisaliśmy. Artykuł znajdziesz w menu na dole strony po prawej stronie.
Każdy model motocykla ma również swoje unikalne wymagania co do montażu. Niektóre crash pady mogą wymagać dodatkowych adapterów lub specjalnych narzędzi do montażu, chociażby wywiercenia w owiewkach otworków montażowych. Co więcej w każdy wielu motocyklach montaż na ramie przewidziany w innym punkcie np. jest na śrubie fi 10 a w innym fi 12 mm itp. Niektóre ślizgacze mogą być łatwe do zainstalowania za pomocą standardowych narzędzi i wynika to głównie z konstrukcji samego motocykla. Gdyby jednak przyszło ci do głowy zakładanie crash padów na własną rękę bez instrukcji producenta, to pamiętaj aby nigdy nie używać punktów o śrubie niższej niż 8mm bo jest to absolutne minimum. Generalnie nie rekomendujemy znajdowania i zakładania np. tzw. crash padów uniwersalnych na własną rękę do nie przewidzianych do tego punktów motocykla.
Zasady doboru odpowiednich crash padów
Dobór odpowiednich crash pady nie jest tylko kwestią estetyki, ale przede wszystkim funkcjonalności. Po pierwsze, dobrze jest zwrócić uwagę na to, jak crash pady są montowane. Niektóre modele są montowane bezpośrednio do ramy na jednej śrubie jak np. crash pady ROSA . Inne np. montuje się na łączniku do ramy i są to crash pady dwuśrubowe™ Azarel PRO™.
Równie ważna jest lokalizacja crash pada na motocyklu. Najlepsze miejsca to te umiejscowione nieopodal najbardziej narażonych na uszkodzenia części podczas upadku. Zazwyczaj są to dekle silnika, rama, czyli boczne części motocykla. W 90% wszystkich motocykli jest to mocowanie silnika do ramy, a dokładniej głowicy lub cylindra do ramienia ramy. Jest to najlepsze umiejscowienie i jednoczenie najbardziej wytrzymałe w większości modeli. Oczywiście istnieją modele motocykli które mają ten punkt słaby lub bardzo ukryty. Wówczas nawet jeśli montaż jest teoretycznie możliwy, i jeśli ktoś produkuje ślizgacze zabezpieczające do takiego modelu to w praktyce działanie okazuje się wręcz iluzoryczne. Co więcej może to poprawić tzw. fałszywe poczucie bezpieczeństwa kierowcy.
Kolejnym kluczowym czynnikiem jest wielkość ślizgacza. Większe, czyli dłuższe ślizgacze mogą też wpływać na ogólną estetykę motocykla i wcale nie stanowią lepszej ochrony. Dużo nie zawsze znaczy lepiej, a już na pewno nie w przypadku crashpadów. Dłuższy ślizgacz to większe dźwignie i większe ryzyko uszkodzeń punktu montażowego w ślizgu. Mniejszy to z kolei mniejsza strefa bez kontaktu dekli, ramy i zbiornika z asfaltem przy ślizgu lub nawet zupełny jej brak, czyli teoretycznie mniejsza ochrona. Kardynalnym błędem jest wyciąganie wniosków na temat działania crash padów na podstawie indywidualnych przypadków powypadkowych. Każdy wypadek to składowa setek zmiennych, różnych okoliczności wypadku. Jeśli ktoś wyszedł całkowicie bez szwanku z mocnego ślizgu to ma szczęcie i owe czynniki zadziałały na jego korzyść. Dzieje się tak w większości przypadków. Zawsze należy pamiętać o ryzykach związanych z położeniem motocykla na bok.
Materiały i ich odporność na uszkodzenia
Ostatnim, ale nie mniej ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy wyborze crash padów, jest materiał, z którego są wykonane. Materiały najczęściej używane do produkcji ślizgaczy to aluminium i tworzywa sztuczne, warto wspomnieć że liczą się tylko te materiały które zostały poddane obróbce CNC. Bezwzględnie należy unikać protektorów odlewanych na wtryskarkach. Ale to już temat na osobny artykuł.
Aluminium jest bardzo lekkie i odporne na uszkodzenia. Co więcej nie dodaje dodatkowej masy do motocykla. Sztuczny polimer obrabiany na CNC, jest mniej wytrzymały, lecz również jest lekki. Dodatkowo ma zdolności próchniejące moc uderzenia.
Równie ważne jest, aby wiedzieć, czy materiały użyte do produkcji ślizgaczy są odporne na działanie czynników atmosferycznych, smarów, benzyny i chemii kosmetycznej motocykla, przeważnie jest to standard. Niekiedy powłoki lakierowane w przypadku aluminium nie są odpowiedniej jakości.
Gdzie crash pady
Gdzie Montować Crash Pady na Motocyklu
Zasadniczo, crash pady są zazwyczaj montowane na ramie, inne umiejscowienia np. na osi czyli tzw. crash pady osi, wahaczy etc. nie są skuteczne w ślizgu. Co więcej ma znacznie głównie wizualne i ułatwia podniesienie motocykla na widełkach podnośnika. Wysokość osi każdego motocykla, nawet enduro, czyli takiego o średnicy koła 21 cali nie zapewnia odpowiedniej wysokości, istotnej w ślizgu. Dodatkowo jest to miejsce w które nie zapewnia również odpowiednej masy, istnej w ślizgu. Ślizgacze osi mają negatywną tendencję do przewracania motocykla na górną część. Znów, j/w jest to zjawisko które może wystąpić ale oczywiście nie musi i zależy od wielu zmiennych.
Montaż do ramy i elementu silnika jednocześnie
Wracając do punktów montażowych ogólnie, te są strategiczne punkty na ramie, o ile występują gwarantują maksymalną ochronę jaką można uzyskać motocykla w ślizgu. Możliwość montażu do konkretnego punktu montażu zależy od wielu czynników, w tym od budowy motocykla. Niestety w większości przypadków jest tylko jeden. Do rzadkości należą modele motocykli w których można “wysupłać” dwa punkty montażowe na stronę. Często są one jednak ze sobą powiązane, przez co lepiej wybrać jeden z nich (mocniejszy) zamiast próbować je łączyć. Zwróć uwagę na poniższą galerię, są w niej punkty montażu na ramie wielu popularnych motocykli. Wszystkie poniższe miejsca to punkty na ramie. Pod punktem montażu na ramie zazwyczaj znajduje się element silnika, wspomniana już głowica, cylinder, lub nawet karter. Karter częściej w przypadku różnych V-ek, w przypadku rzędówek zazwyczaj będzie to głowica lub cylinder. Stanowi to 90 % wszystkich modeli motocykli na rynku.
Montaż do silnika
Kolejną kategorią motocykli do których montaż jest możliwy acz, bardziej ryzykowny to takie w którym mocowanie silnika, czyli głowicy, cylindra lub karteru nachodzi na ramę w punkcie montażu. Na przykład bardzo znany to np. Honda CB 1300 lub CB 900. Co więcej w tych modelach nie ma alternatywnych punktów montażowych, które czasami wysypują jak np. w Hondzie CB 1100 gdzie jest możliwy montaż przez ucho silnika plus ramę lub tylko ramy, to samo dotyczy PC41 itd. W takich motocyklach montaż jest możliwy, jest obarczony dodatkowym ryzykiem w mocnym ślizgu, i trzeba mieć tego świadomość. Niemiej jednak zawsze lepiej wychodzi się lepiej na ślizgu z crash padami lub bez. Nigdy jednak nie ma takiej możliwości aby crash pady były zamontowane do danego elementu silnika, zawsze jest to przejście śruby przez element silnika do ramy.
Montaż do samej ramy
Istnieją takie konstrukcje motocykli w których punktem montażu jest element ramy. Są to bardzo rzadkie sytuacje niemniej jednak występują. Przykładem może być na przykład Benelli 502c w którym w górnej części ramy znajduje się gwintowany otwór. To znaczy że nie jest to otwór przez który przechodzi śruba fabryczna. Jest to po prostu nagwintowany otwór zakryty zaślepką. Podczas montażu nie wyjmujemy stamtąd śruby tylko po prostu wkręcamy śrubę z zestawu. Zdecydowanie lepszym i bardziej wytrzymałym punktem na ramie jest miejsce rama/element silnika (j/w). Są jednak modele motocykli które są pozbawione takiego punktu. Wówczas crash pady zamontujesz tylko i wyłącznie w takim punkcie.
Crash pady gdzie montaż następuję przez owiewkę
Montaż przez owiewkę nie oznacza, że zamontujesz crash pady do śruby trzymającej owiewkę. Chodzi tutaj o to, że w niektórych motocyklach punkt montażowy, który bardziej szczegółowy opisany jest wyżej, został przez producenta przesunięty owiewką. W takiej sytuacji w 99% przypadków należy wyciąć otwór montażowy w owiewce. To znaczy w pewnym sensie odsłonić miejsce montażu, ale punktowo poprzez mały otwór, dajmy na to fi 30 mm.
Jak już wyżej wspomniałem, ogólnie nie ma zbyt wiele punktów montażowych na motocyklach, przeważnie jest to jeden punkt po jednej stronie. Dlatego też zwyczajnie nie ma w czym wybierać i często trzeba nawiercić punktowo owiewkę. Zdarzają się crash pady niektórych producentów, które poprzez bardzo długie adaptery i dźwignie potrafią ominąć owiewkę i montaż następuje bez potrzeby cięcia owiewki. Niestety tego typu crash pady powodują bardzo długie dźwignie na swoich długich konstrukcjach. Co więcej, są ogólnie niewskazane, ponieważ mogą nieźle “narozrabiać”.
Montaż będzie bezinwazyjny dla owiewki, ale nie zapewni ochrony motocykla. Innymi słowy, wszędzie tam gdzie producent motocykla sam nie odsłonił punktu montażu, jak na przykład w Hondzie CBR 954, najbardziej zdroworozsądkowym działaniem będzie odsłonić punkt montażowy poprzez wiercenie. Prosty przykład na Hondach CBR, w 919 wiercimy owiewkę a w 954 i 929 już takiej potrzeby nie ma i montaż trwa parę minut. Jest to wymuszone konstrukcją motocykla i mocowaniem owiewki przez producenta.
Przykładowe punkty montażowe na popularnych modelach motocykli
Crash pady Gdzie montaż występuje do ramy
W przypadku popularnych w Polsce modeli motocykli, punkty montażowe na crash pady są zlokalizowane na ramie, zazwyczaj na wysokości głowicy lub cylindra.
Podsumowanie
Crash pady czy warto, tak jest warto! Dlatego że ślizgacze zabezpieczające to integralny element ochrony motocykla, który może zdecydowanie zmniejszyć skutki potencjalnego upadku lub kolizji. Wybór i prawidłowy montaż crash padów to zdecydowanie coś, na co każdy posiadacz motocykla powinien zwrócić szczególną uwagę. Poprawne zamocowanie crash padów w odpowiednich punktach montażowych zapewni optymalną ochronę dla najważniejszych części twojego motocykla.
Bezpieczeństwo powinno być zawsze na pierwszym miejscu. Pamiętaj, aby zawsze przestrzegać zaleceń producenta podczas montażu crash padów. Korzystaj z odpowiednich narzędzi i przestrzegaj zaleceń dotyczących momentu obrotowego. Upewnij się, że crash pady są prawidłowo zainstalowane i mocne przed rozpoczęciem jazdy.
W końcu, nie zapomnij o regularnym utrzymaniu crash padów. Sprawdzaj ich stan co jakiś czas i upewnij się, że są one prawidłowo zamocowane i nie są uszkodzone. W razie potrzeby, nie wahaj się wymienić crash pady na nowe.
Na koniec, pamiętaj, że crash pady to tylko jeden aspekt bezpieczeństwa motocyklisty na drodze. Zawsze jeździj z umiarem, przestrzegaj przepisów ruchu drogowego i regularnie sprawdzaj stan techniczny swojego motocykla. Bezpieczeństwo na drodze to przede wszystkim odpowiedzialność każdego kierowcy.
FAQ
FAQ – Najczęściej zadawane pytania dotyczące montażu crash padów
– Czy mogę sam zamontować crash pady na moim motocyklu?
Tak, większość crash padów jest zaprojektowana tak, aby właściciele motocykli mogli samodzielnie je zamontować. Zawsze upewnij się, że przeczytałeś i zrozumiałeś instrukcje montażu dostarczone przez nas.
– Czy muszę dokręcać crash pady po każdej jeździe?
Nie jest to zazwyczaj konieczne, ale zawsze jest dobrym pomysłem regularnie sprawdzać stan i mocowanie crash padów, zwłaszcza po dłuższych podróżach czy jazdach w trudnych warunkach gdzie wibracje mogą odkręcać crash pady, pamiętaj aby robić to kluczem dynamometrycznym, przeważnie nie mocniej niż 40 Nm bo zerwiesz gwint.
– Czy crash pady pasują do wszystkich modeli motocykli?
Nie, crash pady są zazwyczaj zaprojektowane do montażu na konkretnych modelach motocykli. Zawsze sprawdzaj, czy wybrane crash pady są kompatybilne z twoim modelem motocykla. Nie dotyczy to crash padów uniwersalnych które sam musisz sobie dopasować.
Szybkie zestawienie marek crash padów
Crash pady Azarel PRO: Uznane za najlepsze crash pady dostępne na rynku, niezwykle trwałe i solidne, oferują szeroką gamę zestawów naprawczych, kupisz dosłownie każdą tulejkę z Azarel PRO. Montaż jest skompilowany, sama konstrukcja nie jest lekka ale zapewniają doskonałą ochronę.
Crash pady Perun: Chwalone za swój klasyczny styl i łatwość montażu. Klasyka gatunku ale wykonana z najwyższej jakości materiałów, każdy element jest wykonany najlepszych materiałów jakie stosuje się do tego typu produkcji. Zapewniają bardzo dobrą ochronę i są stosunkowo lekkie.
Crash pady ROSA: Uznane za dobrą alternatywę dla zachodnich popularnych marek, dobre, wyjątkowo ładne i ekonomiczne. Są bardzo łatwe do zamontowania, lekkie i oferują dobre właściwości za rozsądną cenę.
AUTOR Z REDAKCJI
Paweł Saganowski