DARMOWA WYSYŁKA DO PACZKOMATU INPOST LUB KURIER INPOST

Jak wymienić filtr oleju w motocyklu: Przewodnik krok po kroku

W tym artykule dowiesz się jak wymienić filtr oleju w motocyklu, na naszej stronie opisujemy nie tylko kwestie bezpieczeństwa  ale także wszelkie zadania związane z motocyklami, radzimy jak możemy, i nie tylko do czego służą crash pady?  🙂 Regularna wymiana oleju i filtra oleju to jedna z najważniejszych czynności w utrzymaniu motocykla w dobrym stanie technicznym. Olej pełni kluczową rolę w smarowaniu silnika, zapobiegając jego przegrzaniu i minimalizując zużycie mechaniczne. Wymiana filtra oleju jest równie ważna, ponieważ gromadzące się w oleju zanieczyszczenia mogą z czasem prowadzić do uszkodzeń silnika. W tym artykule pokażemy, jak samodzielnie wymienić filtr oleju w motocyklu, krok po kroku.

Odwieczne pytanie o zalewanie filtra

Zaleca się zalewanie nowego filtra oleju olejem przed jego montażem. To pomaga w szybszym napełnieniu systemu olejem po uruchomieniu silnika, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika z powodu braku smarowania w pierwszych chwilach pracy. Oto kroki, które warto podjąć przed instalacją nowego filtra oleju:

Przygotuj olej: Użyj tego samego oleju, który zamierzasz wlać do silnika.
Zalewanie filtra: Otwórz nowy filtr i delikatnie wlej do niego olej, starając się zapełnić go mniej więcej do połowy lub do poziomu, na którym olej nie zacznie wyciekać podczas montażu.
Smarowanie uszczelki: Weź trochę oleju na palec i nasmaruj uszczelkę na filtrze. To zapewni lepsze uszczelnienie i ułatwi późniejsze demontaż filtra.
Montaż filtra: Zainstaluj filtr zgodnie z instrukcjami producenta. Zazwyczaj montuje się go ręcznie, dokręcając aż do momentu, kiedy uszczelka styka się z powierzchnią montażową, a następnie dokręcając o dodatkowy ćwierć do pół obrotu.
Instalowanie suchego filtra nie jest zalecane, ponieważ może to spowodować opóźnienie w dostarczaniu oleju do silnika, co jest szczególnie szkodliwe po długim okresie bezczynności silnika.

Jak wymienić filtr oleju w motocyklu: Przewodnik krok po kroku

Wymiana filtra oleju w motocyklu

Przed przystąpieniem do wymiany, upewnij się, że masz wszystkie niezbędne narzędzia i materiały:

  • Nowy filtr oleju odpowiedni dla Twojego modelu motocykla.
  • Świeży olej silnikowy rekomendowany przez producenta motocykla.
  • Klucz do filtra oleju.
  • Klucz płaski lub nasadowy do odpowietrznika spustowego oleju.
  • Pojemnik na zużyty olej.
  • Rękawice robocze.
  • Szmaty 

Przygotowanie motocykla

Zacznij od uruchomienia motocykla na kilka minut, aby olej się nagrzał. Ciepły olej łatwiej spływa, co ułatwi jego wymianę. Upewnij się, że motocykl jest stabilny i bezpieczny na podnośniku lub stojaku.

 Spuszczanie starego oleju

Umieść pojemnik na zużyty olej pod korkiem spustowym oleju. Użyj klucza, aby odkręcić korek i pozwól olejowi całkowicie spłynąć do pojemnika. Bądź ostrożny, olej może być gorący. Oczyść korek spustowy przed ponownym zamontowaniem.

Wymiana filtra oleju

Najpierw musisz zlokalizować filtr oleju na swoim motocyklu. W zależności od modelu, filtr może być umiejscowiony w różnych miejscach, ale zazwyczaj znajduje się w łatwo dostępnym miejscu z boku silnika. W niektórych modelach motocykli może być konieczne zdemontowanie dodatkowych elementów, takich jak osłony czy części ramy, aby uzyskać dostęp do filtra.

Usuwanie starego filtra:

Gdy już zlokalizujesz filtr, użyj klucza do filtrów oleju, aby go odkręcić. Klucze do filtrów mogą mieć różne formy – od paska, przez kleszcze, po nakładki pasujące do rozmiaru filtra. Umieść pod filtrem jakieś naczynie lub szmatki, aby zebrać wyciekający olej. Pamiętaj, że filtr będzie zawierał jeszcze trochę oleju, więc bądź przygotowany na jego delikatne wylanie.

Przygotowanie nowego filtra:

Zanim zamontujesz nowy filtr, zaleca się nałożenie cienkiej warstwy świeżego oleju na uszczelkę nowego filtra. To pomaga zapewnić dobrą szczelność i ułatwia przyszłe demontaże filtra. Upewnij się, że uszczelka na nowym filtrze jest prawidłowo umieszczona, co zapobiegnie przeciekom oleju.

Montaż nowego filtra:

Wkręć nowy filtr ręcznie. Nie używaj do tego klucza, ponieważ zbyt mocne dokręcenie filtra może uszkodzić uszczelkę i prowadzić do przecieków. W większości przypadków zalecane jest dokręcenie filtra do momentu, gdy uszczelka dotknie obudowy silnika, a następnie dokręcenie o dodatkowy obrót ręcznie.

Sprawdzenie szczelności:

Po zainstalowaniu nowego filtra, oczyść dokładnie obszar wokół filtra i korka spustowego oleju. To ważne, aby po uruchomieniu silnika łatwo zidentyfikować ewentualne nowe wycieki.

Wlewanie nowego oleju

Po zamontowaniu nowego filtra i korka spustowego, wlej odpowiednią ilość świeżego oleju do silnika, korzystając z lejka. Sprawdź poziom oleju za pomocą bagnetu, upewniając się, że nie przekracza maksymalnego poziomu na wskaźniku.

Sprawdzenie i test

Po wypełnieniu silnika olejem, uruchom motocykl na kilka minut. Sprawdź, czy wokół filtra oleju i korka spustowego nie ma wycieków. Jeśli wszystko jest w porządku, wyłącz silnik i ponownie sprawdź poziom oleju. W razie potrzeby uzupełnij.

Podsumowanie

Wymiana filtra oleju w motocyklu to ważny element konserwacji, który możesz wykonać samodzielnie, oszczędzając czas i pieniądze. Regularne przeprowadzanie tej procedury zwiększy żywotność silnika i zapewni lepsze osiągi motocykla. Pamiętaj, aby zawsze utylizować zużyty olej i filtr w odpowiedni sposób, dbając o środowisko.

Dodatkowe Wskazówki: Montaż Crash Padów

Wymiana filtra oleju to jedno z kluczowych zadań w przygotowaniu motocykla do sezonu, ale równie ważne jest zabezpieczenie maszyny przed ewentualnymi uszkodzeniami w przypadku upadku. Crash pady, znane również jako ślizgacze i slidery ramy, mogą znacząco zmniejszyć koszty napraw po ewentualnych wypadkach czy upadkach.

Jednym z bardziej polecanych produktów w tej kategorii są crash pady marki Perun. Są one projektowane tak, aby absorbować siłę uderzenia podczas upadku, chroniąc kluczowe komponenty motocykla, takie jak silnik, rama czy owiewka. Crash pady Perun są wykonane z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia ich trwałość i efektywność w ochronie.

Montaż crash padów jest zazwyczaj prosty i można go wykonać samodzielnie przy użyciu podstawowych narzędzi. Upewnij się, że wybierasz model odpowiedni do swojego motocykla, aby maksymalizować poziom ochrony.

Dodając crash pady do listy czynności przygotowujących motocykl do sezonu, możesz nie tylko zadbać o jego lepsze funkcjonowanie, ale również o znaczną ochronę przed kosztownymi uszkodzeniami w przypadku nieprzewidzianych sytuacji. Inwestycja w dobrej jakości crash pady, takie jak te od Perun, Rosa czy Azarel PRO to kolejny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i spokoju podczas jazdy.

Autor: Zuzanna Rosa crashpady.pl

AUTOR Z REDAKCJI

Zuzanna Rosa

Dodaj komentarz

KOSZYK

0
image/svg+xml

Brak produktów na kracie.

Kontynuuj zakupy