DARMOWA WYSYŁKA DO PACZKOMATU INPOST LUB KURIER INPOST
Strat Cyber Monday
Skorzystaj z wyjątkowej oferty 5% rabatu na każdy kompletny zestaw tylko do środy! Użyj kodu CYBER5

Benzyna E10 zamiast E5 a motocykle

Benzyna E10 zamiast E5 a motocykle

Benzyna E10 zamiast E5 a motocykle to istotne zagadnienie któremu trzeba się przyjrzeć dokładniej w nowym sezonie. Wprowadzenie benzyny E10 w Polsce stanowi istotną zmianę w zakresie dostępnych paliw, mającą zarówno swoje korzyści, jak i potencjalne negatywy. Przedmiotem niniejszego artykułu jest szczegółowa analiza wpływu nowej mieszanki paliwowej na motocykle, ze szczególnym uwzględnieniem negatywnych aspektów.

Różnice między Benzyną E5 a E10

Benzyna E10 różni się od E5 zawartością etanolu. E5, obecna standardowa benzyna, zawiera do 5% etanolu, natomiast E10 zwiększa ten udział do 10%. Etanol jest powszechnie stosowany jako dodatek do benzyny ze względu na swoje właściwości redukujące emisję spalin oraz potencjalne korzyści dla środowiska, będąc biopaliwem pochodzącym z odnawialnych źródeł.

Korzyści Ekologiczne E10

Benzyna E10 jest promowana jako bardziej ekologiczna alternatywa dla E5. Zwiększona zawartość etanolu przyczynia się do obniżenia emisji dwutlenku węgla, co ma znaczenie w kontekście walki ze zmianami klimatycznymi. Etanol, będąc paliwem odnawialnym, zmniejsza zależność od paliw kopalnych.

Negatywy dla Silników Motocyklowych

  1. Kompatybilność Silnika: Nie wszystkie motocykle są przystosowane do pracy na paliwie E10. Starsze modele, szczególnie te zabytkowe, mogą nie być w stanie prawidłowo funkcjonować na tej mieszance, co może prowadzić do uszkodzeń silnika.

  2. Korozja Komponentów: Etanol ma tendencję do przyciągania wody, co może prowadzić do korozji wewnętrznych komponentów silnika. Jest to szczególnie problematyczne w motocyklach, które nie są używane regularnie, gdyż dłuższe postoje mogą nasilać korozję.

  3. Uszkodzenia Uszczelek i Węży Gumowych: E10 może powodować szybsze zużycie niektórych części gumowych i plastikowych w silniku. W motocyklach, w których te elementy nie są przystosowane do pracy z większą zawartością etanolu, może dojść do ich uszkodzenia, co w efekcie prowadzi do wycieków paliwa i innych problemów.

  4. Zmniejszona Wydajność: Możliwe jest, że niektóre motocykle mogą doświadczać zmniejszonej wydajności oraz wzrostu zużycia paliwa z powodu niższej wartości energetycznej E10 w porównaniu do E5.

  5. Problemy z Zapłonem: W motocyklach starszego typu, szczególnie w tych z karburatorami, wyższy odsetek etanolu może powodować problemy z zapłonem, zwłaszcza w chłodniejsze dni.

RYZYKO – Podsumowanie

Przy przejściu na benzynę E10, posiadacze motocykli powinni być świadomi potencjalnych ryzyk związanych z kompatybilnością ich pojazdów. Zaleca się sprawdzenie zgodności motocykla z nowym rodzajem paliwa, a w przypadku wątpliwości, konsultację z producentem lub specjalistą. Regularne przeglądy i konserwacja mogą również pomóc w minimalizowaniu ryzyka uszkodzeń.

Chociaż benzyna E10 może przynieść korzyści środowiskowe, jej wprowadzenie wymaga szczególnej uwagi ze strony właścicieli motocykli. Kluczowe jest zrozumienie, jak zmiana ta wpływa na konkretne modele motocykli i jakie środki ostrożności należy podjąć, aby zapewnić bezpieczne i efektywne użytkowanie pojazdów w nowych warunkach paliwowych. Dla niektórych motocykli długoterminowe negatywne skutki jazdy na e10 mogą być tak samo bolesne jak jazda bez zabezpieczania przed upadkiem 😉 ponieważ również doprowadza do unieruchomienia motocykla. Zapewne będą to sporadyczne przypadki ale takie ryzyko istnieje. Jeżeli zadajesz sobie pytanie ” Crash pady czy warto “, to już teraz możesz sobie na pytanie pozytywnie, zaopatrzyć się w Azarel PRO, Peruna lub Rosę oraz lać benzynę 98 w nadchodzącym sezonie żeby należycie zadbać o swój motocykl. 😉

Motocykle niekompatybilne z benzyną E10

Motocykle niekompatybilne z benzyną E10

Wymienienie wszystkich modeli motocykli, które nie są kompatybilne z benzyną E10, jest zadaniem skomplikowanym i wymagającym ciągłych aktualizacji, ponieważ różne modele i roczniki mogą różnie reagować na tę mieszankę paliwową. Jednakże, mogę przedstawić ogólne wytyczne dotyczące typów motocykli, które mogą mieć problemy z kompatybilnością z E10:

  1. Starsze Motocykle: Ogólnie rzecz biorąc, motocykle wyprodukowane przed rokiem 2000 mogą nie być przystosowane do pracy na benzynie E10. Są to często modele z karburatorami, które mogą być szczególnie wrażliwe na wyższą zawartość etanolu.

  2. Zabytkowe i Klasyczne Modele: Motocykle zabytkowe lub klasyczne, które nie zostały zmodernizowane ani dostosowane do współczesnych standardów paliwowych, mogą doświadczać problemów z korozją i uszkodzeniem części z powodu etanolu w E10.

  3. Niektóre Specyficzne Marki i Modele: Niektóre konkretne modele i marki mogą mieć specyfikacje, które nie są kompatybilne z E10. Jest to zależne od konkretnego producenta i modelu, dlatego zaleca się sprawdzenie instrukcji obsługi lub bezpośredni kontakt z producentem.

  4. Motocykle z Nietypowymi Częściami: Motocykle z nietypowymi lub niestandardowymi częściami, szczególnie te związane z układem paliwowym, mogą być bardziej narażone na problemy wynikające z użycia E10.

Aby uzyskać dokładne informacje o kompatybilności konkretnego modelu motocykla z benzyną E10, najlepiej jest skonsultować się bezpośrednio z producentem lub odwołać się do instrukcji obsługi pojazdu. Ponadto, niektóre strony internetowe i fora motocyklowe mogą oferować aktualizowane listy modeli niewspółpracujących z E10, jednak należy pamiętać, że takie informacje mogą nie być w pełni kompleksowe ani aktualne.

 

Motocykle niekompatybilne z benzyną e10 według modeli motocykla

BMW Motorrad
Wszystkie modele BMW Motorrad są kompatybilne z E10. Ważne jest jednak, aby liczba oktanowa paliwa była zgodna z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi motocykla.
Ducati
Następujące modele Ducati są kompatybilne z E10:
Ducati Desmosedici 990 RR (od 18/05/2007)
Ducati Diavel 1198 i warianty (od 27/10/2010)
Ducati Hypermotard 1100 i warianty (od 15/02/2007)
Ducati Monster 1100 i warianty (od 10/07/2008)
Ducati Multistrada 1200 i warianty (od 04/12/2009)
Ducati Streetfighter 1098 i warianty (od 12/01/2009)
Ducati Superbike 1098 R Corse (od 30/10/2007)
Ducati Superbike 1198 i warianty (od 03/09/2008)
Ducati Superbike 848 evo (od 20/05/2010).
Harley Davidson
Wszystkie modele Harley-Davidson od roku modelowego 1980 są kompatybilne z E10. Modele sprzed tego roku powinny używać paliwa RON 98.
Honda
Wszystkie motocykle i motorowery Honda wyprodukowane na rynek UE od 1993 roku mogą używać benzyny z dodatkiem etanolu do 10%. Modele wyposażone w gaźniki mogą jednak doświadczać gorszej jezdności w niskich temperaturach.
Kawasaki
Modele Kawasaki kompatybilne z E10 to m.in.:
KLX125 (od 2010)
D-Tracker 125 (od 2010)
KLX250 (od 2008)
Ninja 250R (od 2008)
Ninja ZX-6R (od 2007)
ER-6n (od 2006)
ER-6f (od 2006)
Versys (od 2007)
Z750 (od 2007)
W800 (od 2011)
VN900 (od 2006)
Z1000 (od 2009)

Ninja ZX-10R (od 2006)
ZZR1400 (od 2006)
1400GTR (od 2008)
VN1700 (od 2009)
VN2000 (od 2008)
Wszystkie inne modele Kawasaki od 2011 roku są kompatybilne z E10.
KTM
Motocykle i ATV KTM są kompatybilne z E10 od roku modelowego 2000.
Peugeot Scooters
Wszystkie skutery Peugeot od roku modelowego 2000 są kompatybilne z E10.
Piaggio
Większość modeli powyżej 50cc należących do Grupy Piaggio jest kompatybilna z E10 od 1.1.2011. Piaggio nie zaleca używania E10 w motorowerach (tj. 50cc) obecnie produkowanych
Suzuki
Wszystkie motocykle Suzuki od roku modelowego 2002 mogą używać E10 bez problemów.
Modele z lat 1992-2001 mogą być kompatybilne z E10, ale wymagane jest skonsultowanie się z importerem narodowym.
Modele z roku modelowego 1991 i wcześniejsze powinny używać paliwa RON 98 (bez zawartości biopaliwa)
Triumph
Wszystkie modele Triumph, począwszy od roku modelowego 1990, są kompatybilne z E10
Yamaha
Wszystkie modele Yamaha od roku modelowego 1990 są kompatybilne z E10

Jak się bronić przed benzyną E10 w naszych motocyklach

Etanol w e10 nie rozświetli Nam, motocyklistom drogi na rok 2024 😉
Jeśli obawiasz się stosowania E10 w swoim motocyklu, możesz rozważyć inne rodzaje paliw. Benzyna o wyższej liczbie oktanowej, jak 98, może być alternatywą, szczególnie w przypadku starszych motocykli, które mogą nie być przystosowane do E10. 

Pamiętaj, że decyzja o wyborze odpowiedniego paliwa powinna być podjęta z uwzględnieniem specyfiki Twojego motocykla i jego zaleceń producenta, niemniej jednak większość silników nie będzie mieć problemów z benzyną 98.

Benzyna e10 motocykle ryzyko

Jak benzyna e10 reaguje w kontakcie z akcesoriami motocyklowymi, np. w przypadku rozlania się na nie.

Benzyna E10, ze względu na swoje właściwości zawierające 10% biokomponentów, może wywierać pewien wpływ na tworzywa sztuczne, np. na takie z których produkujemy crash pady motocyklowe. Czy ma tutaj znacznie które crash pady to będą? Oczywiście że tak, warto wziąć pod uwagę kilka aspektów.

Biokomponenty obecne w benzynie E10, takie jak etanol, mogą wpływać na niektóre rodzaje tworzyw sztucznych. Etanol może działać jako rozpuszczalnik, co może prowadzić do pewnych zmian w strukturze lub właściwościach materiałów polimerowych. Jednakże, wpływ ten może być zazwyczaj niewielki, szczególnie przy stosowaniu tworzywa o wysokiej jakości, który jest bardziej odporny na działanie rozpuszczalników. Nasze crash pady takie jak crash pady Perun czy Rosa są wykonywane z wysokiej jakości tworzyw sztucznych i kontakt z benzyną e10 nie jest im straszny. 

 

Autor: Zuzanna Rosa crashpady.pl

AUTOR Z REDAKCJI

Zuzanna Rosa

Dodaj komentarz

KOSZYK

0
image/svg+xml

Brak produktów na kracie.

Kontynuuj zakupy